Tuning samochodowy - moda na dzisiejszych drogach

 

Czym jest tuning samochodu i dlaczego ostatnio jest w modzie? Tuning to określenie wywodzące się z języka angielskiego, które oznacza strojenie, dostrajanie, podciąganie w stosunku do przedmiotów kupowanych fabrycznie, aby dopasować je do indywidualnych upodobań właściciela. Moda na niego wzrasta, bo coraz więcej osób stać na to, żeby w jakiś sposób wyróżnić swój pojazd, a jednocześnie pokazać, że jest on wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju.

Nie jest to zabawa tania, ale na szczęście bardzo szeroki wybór rzeczy, które można zmieniać pozwala na dużą swobodę wyboru uzależnioną od zasobności portfela i ograniczoną jedynie własną wyobraźnią. Jest to bardzo rozległy temat i oczywiście tutaj zostanie on potraktowany dość ogólnikowo, aby każdy właściciel samochodu mógł się zorientować, co może zmienić w swoim aucie.



Co i jak zmieniać ?

Najprostszym podziałem, jaki uznaje się powszechnie w przypadku tuningu jest podział na tuning stylistyczny i mechaniczny. Zadaniem pierwszego jest w zasadzie tylko poprawa walorów wizualnych auta, uczynienie go ciekawszym, bardziej atrakcyjnym od modeli produkowanych seryjnie i wyróżnienie się z "tłumu" podobnych aut jeżdżących po ulicach. Tuning mechaniczny z kolei polega głównie na poprawie osiągów wozu i nosi popularną nazwę rasowania. Każdą z tych kategorii trzeba oczywiście jeszcze podzielić. Tuning stylistyczny dzieli się bowiem na zewnętrzny i wewnętrzny. Ten pierwszy to poprawianie wyglądu auta, np. za pomocą montowania nalewek wlewu paliwa imitujących wlew lotniczy, nalepek na zderzaki i progi, brewek i nakładek na reflektory, listew ozdobnych, kolorowych kloszy na lampy, ozdobnych końcówek wydechu, używaniu lakieru do przyciemniania lamp i malowania zacisków hamulcowych i bębnów, świecących pod podwoziem neonów, folii do przyciemniania szyb, nie wspominając np. o perłowym lakierze karoserii, który zmienia zabarwienie w zależności od kąta, spod którego patrzymy. Bardzo istotnym dodatkiem w tej kategorii są spojlery przednie i tylne, lotki, dyfuzory regulowane i stałe, które oprócz nadania pojazdom drapieżnej sylwetki i bardziej sportowego wyglądu, wpływają także na znaczną poprawę aerodynamiki wozu (oczywiście kluczem do sukcesu jest tu prawidłowy montaż i ustawienie). Wewnętrzny tuning ma za zadanie poprawienie estetyki wnętrza (poprzez montaż oklein kokpitu, używanie lakieru do wnętrz, folii imitujących karbon, kolorowych tarcz zegarów, ozdobnych gałek zmiany biegów, kolorowych mieszków oraz wszelkich dodatków aluminiowych, drewnianych i karbonowych), poprawienia funkcjonalności (montaż foteli kubełkowych, nakładek na pedały zwiększających przyczepność i wytrzymałość, sportowych kierownic o lepszej ergonomice itp.). Poza tym do tej kategorii zalicza się też poprawianie jakości posiadanego sprzętu audio. Odrębną kategorią jest tuning mechaniczny. Ten także można podzielić na kilka kategorii:
- metody nie ingerujące w fabryczną konstrukcję silnika - magnetyzery jednobiegunowe, sportowe wkłady filtrów powietrza o zmniejszonym oporze przepływu powietrza, poprawiające pracę silnika w zakresie niskich i średnich obrotów, dzięki czemu silnik staje się bardziej elastyczny i mniej "paliwożerny", stożkowe filtry powietrza, świecie zapłonowe z elektrodą kołową, świece wieloelektrodowe,
- metody polegające na ingerencji we wnętrze silnika - sportowe wałki rozrządu, optymalizacja kolektora ssącego, zmiana średnicy zaworów i ich skoku, zmniejszenie do minimum luzów zaworowych, zmiana sprężyn zaworów na mocniejsze, zmiana stopnia sprężania silnika, także połączona z turbodoładowaniem, przeprogramowanie komputera silnika z wymianą chipu sterującego, która daje różne rezultaty: w silnikach wolnossących od 7-10% więcej mocy, w silnikach z turbodoładowaniem od 20-30% więcej mocy, w silnikach TDI od 30-45% więcej mocy,
- tuning układu wydechowego - wymiana kolektora wydechowego na sportowy, usunięcie katalizatora przy zastosowaniu magnetyzerów, usuniecie pierwszego tłumika lub katalizatora i zastąpienie go strumienicą, wymiana końcowego tłumika,
- tuning podwozia - felgi aluminiowe, szersze i sportowe opony, tarcze hamulcowe wentylowane, nacinane i nawiercane, sportowe klocki hamulcowe, usztywnione amortyzatory, obniżenie zawieszenia, usztywnienie karoserii poprzez rozpórki kielichów przednich i tylnich, sportowe stabilizatory i rozpórki wahaczy.

Ile to kosztuje ?

Od razu trzeba sobie powiedzieć, że tuning nie jest tani. I dotyczy to zarówno jego odmiany mechanicznej, jak i stylistycznej. Oczywiście pewne rzeczy można wykonać we własnym zakresie, ale niestety najbardziej skomplikowane części trzeba będzie kupić. Ich cena nigdy nie jest niska i rzadko kiedy stanowią mniej niż 200 proc. ceny seryjnego urządzenia. Są zresztą maniacy, których wozy po tuningu są 10-krotnie droższe niż w przypadku modelu seryjnego. Warto pamiętać, że dla osiągnięcia ciekawych efektów nie trzeba kupować wszystkich wspomnianych dodatków - tuning nie jest tym lepszy, ile nowości wpakujemy do środka auta, ale im bardziej będzie ono ukierunkowane na konkretny cel (np. zwiększenie osiągów, poprawę wyglądu itp.). Jeśli chcielibyśmy osiągnąć efekt szybko i bez samodzielnego ingerowania we wnętrze wozu, można zdecydować się na tzw. tuning fabryczny. Duże koncerny (np. Audi, BMW, Mercedes) mają podpisane umowy z firmami tuningowymi, które produkują "seryjnie" już przerabiane modele pod swoją marką. Przykładem takim jest niemiecka firma AMG, która zajmuje się przerabianiem i sprzedażą "ulepszanych" Mercedesów. Koszt takiego wozu jest znacznie większy niż modelu seryjnego, ale za to mamy pewność co do jakości przeróbek.

Tuningować czy nie? Na to pytanie powinien odpowiedzieć sobie każdy oddzielnie - to dość kosztowna moda, ale z pewnością mająca swoje uzasadnienie i stale rosnące grono wielbicieli. Poza tym jak w przypadku każdej nowości, tak i tu trzeba znać umiar - zrobienie ze swojego wozu choinki świątecznej może i spowoduje oglądanie się za nim ludzi na ulicy, ale bynajmniej nie z powodu zachwytu. Trzeba umieć wypośrodkować między estetyką, kosztami i osiągami...

Copyright © 2006 | OPT
All trademarks and registered trademarks are property of their respective companies.
Strona zoptymalizowana dla FireFox'a 2